Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/welcome-back-buyer/inc/settings/Options.class.php on line 255

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/welcome-back-buyer/inc/settings/Options.class.php on line 255

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/welcome-back-buyer/inc/settings/Options.class.php on line 255

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/woocommerce/includes/wc-formatting-functions.php on line 776

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/woocommerce/includes/wc-formatting-functions.php on line 776

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/woocommerce/includes/wc-formatting-functions.php on line 777

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/woocommerce/includes/wc-formatting-functions.php on line 777

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/woocommerce/includes/wc-formatting-functions.php on line 778

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/woocommerce/includes/wc-formatting-functions.php on line 778

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/wc-gallery/includes/functions.php on line 758

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/wc-gallery/includes/functions.php on line 759

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/wc-gallery/includes/functions.php on line 760

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/cvi/domains/christenenvoorisrael.nl/public_html/wp-content/plugins/wc-gallery/includes/functions.php on line 761
Stortregens tijdens het Loofhuttenfeest - Christenen voor Israël
  • Mensen zoeken een schuilplaats voor de regen in de Jaffastraat, waar veel terrasjes zijn overdekt met een loofhut. - Foto: Flash90
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    Stortregens tijdens het Loofhuttenfeest

    Yochanan Visser - 16 oktober 2019

    Het is Soekot (Loofhuttenfeest) in Israёl het feest dat vier dagen na Jom Kippoer begint en altijd in het najaar valt wanneer de temperatuur eindelijk begint te zakken en de kans op de eerste regen toennemt.

    “Zman Simchateinoe” (Tijd van onze vreugde) wordt het Soekotfeest ook wel genoemd en inderdaad kun je in ieder dorp en de meeste steden ’s avonds muziek en gezangen horen die uit de wankele hutten met hun rieten of palmtakkendak komen.

    De kinderen hebben vakantie en vele ouders benutten deze vakantie om tiejoeliem (uitstapjes) te houden naar natuurreservaten en bezienswaardigheden zoals de Oude Stad van Jeruzalem en de zogenaamde ‘Klaagmuur’ die in Israёl als de Westelijke Muur (van het Tempelcomplex) wordt aangeduid.

    “Mijn eigen loofhut onderging hetzelfde lot, maar dat kon de vreugde over de eerste belangrijke regenval niet temperen.”

    Vier soorten

    In de synagoges worden speciale gebeden gezegd en mannen dragen de arba’at haminim vier soorten planten en vruchten die de Israёlieten moeten symboliseren:

    De Etrog, is een goed ruikende citrusvrucht die de Jood symboliseert die de Thora bestudeert en goede daden verricht.

    De centrale plant is de zogenaamde Loelav een nog niet open palmtak die geen specifieke lucht heeft. De palmtak symboliseert de Jood die Thora studeert maar goede daden ontbeert.

    De ‘Hadass’ een tak met mooie groene blaadjes die aangenaam ruikt maar geen enkele smaak achterlaat symboliseert de Jood die goede daden verricht maar zich niet verdiept in de Thora.

    Dan is er verder nog de ‘Aravah’ een wilgentak die snel verdroogt en nergens naar ruikt en ook niet te eten valt. De tak symboliseert degenen die geen goede daden verrichten en ver van de Thora staan.

    Samen symboliseren zij het volk van Israёl ondanks de wezenlijke onderlinge verschillen die men ook vandaag de dag in Israёl duidelijk waarneemt.

    Met het hele wezen

    Een andere uitleg die rabbijnen geven aan de gewoonte om de arba’at haminim’ die de synagoge samen te binden en in twee handen vast te houden terwijl men in alle richtingen wuift is dat de vier planten en de ene vrucht essentiёle delen van het menselijk lichaam symboliseren.

    De Loelav is de ruggegraat; de Hadass symboliseert de ogen; de Aravah de mond en de Etrog  het hart.

    Door ze samen te binden en met beide handen vast te houden tijdens speciale gebeden demonstreert de Jood dat hij met zijn hele wezen in de dienst van G’d probeert te leven.

    Het wuiven van de arba’at haminim vindt zijn oorsprong in de Tempeldienst en werd toen na’anoeniem genoemd en het gebod om hen bij elkaar te binden en te wuiven in de diverse windrichtingen en naar de hemel en de aarde werd in Vajikra (Leviticus) 23:40 besproken in het gedeelte dat over Soekot gaat.

    De loofhut

    Een ander belangrijk gebod voor Soekot is het bouwen van een Soeka of loofhut in de Nederlandse vertaling en wordt besproken in Leviticus 23: 42-43.

    “Voor een periode van zeven dagen zul je leven in hutten. Iedere inwoner onder de Israёlieten zal leven in hutten opdat de jouw opvolgende generaties zullen weten dat Ik de kinderen van Israёl liet leven in (deze) hutten toen ik hen uit het land van Egypte haalde. Ik ben de Heer uw G’d.”

    Het bouwen van de Soeka is onderworpen aan allerlei eisen waarvan de belangrijkste is dat men de lucht boven de hut vrij moet kunnen aanschouwen. Het natuurlijke dak van riet, bamboe of palmtakken moet dan ook doorzichtig zijn opdat men ’s avonds de sterren moet kunnen aanschouwen. Mannen hebben verder de verplichting om in de Soeka te slapen mits dat hun welzijn niet bedreigt.

    Direct nadat Jom Kipoer afgelopen is kun je in de religieuze gemeenschappen in Israёl de geluiden van de bouwwerkzaamheden horen in het geval dat men een houten hut fabriceert uit prefab delen. In Israёl worden verder op grote schaal loofhutten verkocht die in China zijn gemaakt volgens de voorschriften uit de Halacha, de Joodse wet. Deze Soekot hebben een metalen frame dat met tentdoek wordt bekleed waarna het natuurlijke dak van latten en palmtakken of rieten matten wordt geconstrueert.

    De gewoonte is verder om vele versieringen en feestverlichting op te hangen die in de eerste plaats bedoeld zijn voor de kinderen maar ook om het gebod als het ware ‘op te sieren’.

    Dit jaar nam het aantal gebouwde Soekot opnieuw toe en de meeste restaurants zorgen dat ze een loofhut hebben voor de klanten die zich willen houden aan het gebod om alle maaltijden in de Soeka te houden voor zover dat mogelijk is.

    Noodweer

    Dit jaar was dat in Israёl echter niet mogelijk, niet vanwege een nieuwe hittegolf die het land teisterde, maar in de eerste plaats door enorme wolkbreuken en onweersbuien die over het land trokken.

    De rukwinden die een effectief einde maakten aan de hittegolf zorgden niet alleen voor verkoeling maar vernietigden menige Soeka. In sommige gevallen bleef er niets over van de loofhut en werden de overblijfselen onbruikbaar door de stortregens.

    Mijn eigen soeka die ik samen met familieleden had gebouwd, op de valreep enige uren voor de ingang van de eerste dag (Jom Tov) van Soekot, onderging het zelfde lot, maar dat kon de vreugde over de eerste belangrijke regenval niet temperen.

    En de eerste regen in Israёl valt meestal tijdens Soekot, wanneer tijdens het afsluitende feest Shmini Atzeret of Simchat Thora het gebed voor regen wordt gereciteerd. Het gebed refereert aan de voorvaderen van het volk van Israёl en andere belangrijke figuren in de Joodse Bijbelse geschiedenis zoals Mozes (Moshe) die zijn leven begon in de Nijlrivier.

    Al deze figuren hadden hun eigen specifieke ervaringen met water, zoals Yitzchak (Isaak) die waterputten groef en heropende en Aäron de Hogepriester die zich op Jom Kippoer vijf keer waste met water.

    U kunt de gehele tekst van het gebed voor regen hier lezen en bedenk daarbij dat het gebed om regenval slechts betrekking heeft op het land Israёl en niet op Nederland, dat naar wat ik begreep de laatste tijd een overdosis regen heeft gekregen.

    Over de auteur